Waarom ‘filosofie met kinderen’? Je geeft ze handvatten om kritisch en gestructureerd te denken

Paul van Liempt in gesprek met Jessica van der Schalk.

Paul van Liempt gaat in gesprek met Jessica van der Schalk. Van der Schalk is strateeg bij Freedomlab en schrijft haar proefschrift over ‘filosofie met kinderen’. Zij heeft hier grote verwachtingen van en pleit voor een aanbod in het basisonderwijs voor kinderen vanaf acht jaar. Waarom is dit zo belangrijk en hoe gaat dit samen met het idee van ‘21st century skills?

Volgens Van der Schalk heeft filosofie met kinderen meerdere voordelen, maar bovenal leer je ze gestructureerd en kritisch denken. Het is vreemd dat we dit niet als vak op school krijgen, vindt Van der Schalk. “Het is alsof je zegt ‘bij aardrijkskunde en geschiedenis spreken we al Nederlands, dus het vak Nederlands hoeven we niet meer te geven’.” Uit onderzoeken blijkt ook dat het niveau bij andere vakken omhoog gaat.

Filosofie met kinderen slaat de brug in het debat over de ‘21st century skills’. Het gaat zowel om de inhoud als de vaardigheid. Door te filosoferen met kinderen geef je ze de handvatten die ze nodig hebben om gestructureerd te denken. “Programmeren wortelt bijvoorbeeld in de logica”. Wanneer kunnen we ‘filosoferen met kinderen’ in het onderwijs verwachten?