Onderwijsinspecteur Inge de Wolf: Onderwijs niet langer dé emancipatiemotor – hoe keren we het tij?

Paul van Liempt in gesprek met Inge de Wolf over het verslechterde Nederlands onderwijsstelsel en wat de onderwijsinspectie daar aan gaat doen.

In 2016 sloeg het rapport van de Inspectie van het Onderwijs in als een bom. Nederland bleek niet langer koploper op het gebied van kansengelijkheid in het onderwijs. Wat blijkt? De sociale en economische achtergrond van ouders is van steeds grotere invloed op hoe het kind door het schoolsysteem heen beweegt. Kinderen van hoogopgeleide ouders maken bijvoorbeeld een hogere kans op een voor hen gunstig schooladvies dan kinderen afkomstig uit andere milieus.

In dit gesprek denkt Paul van Liempt met Inge de Wolf – onderwijsinspecteur en bijzonder hoogleraar onderwijssystemen – verder door op de implicaties van het rapport. Zo zijn er bijvoorbeeld weinig landen die hun scholen vrijer laten in het uitvoeren van onderwijsbeleid dan Nederland, maar is dit echter wel verstandig of moeten we af van de zogenoemde lumpsumfinanciering? En hoe staat het met het niveau van de leraar en de leerling? Heeft het invoeren van de rekentoets het gewenste effect? En hoe zit het met de verwachtingen die ouders van hun kinderen hebben? Kortom: Hoe gaan andere landen om met kansenongelijkheid, en wat kan Nederland van Zuid-Korea – het nieuwe beste jongetje van de klas – eigenlijk leren?

Koop bij bol.com