Dick Meijer: Door verengelsing staat toegankelijkheid onderwijs onder druk

Ad Verbrugge in gesprek met Dick Meijer, docent wiskunde (Universiteit Twente), over de gevolgen van verengelsing binnen de exacte wetenschappen.


De verengelsing aan Nederlandse universiteiten is al langer onderwerp van gesprek. Met name de humaniora laten in het publieke debat flink van zich horen. In dit gesprek vertelt Dick Meijer dat hij als docent wiskunde ook aanloopt tegen het toenemende gebruik van Engels. Veel studenten beheersen die taal niet op een adequaat niveau, met als gevolg dat Meijer zijn taalgebruik moet aanpassen aan dat van de studenten. En dit komt de bevlogenheid en interactie van zijn lessen niet ten goede. Hij pleit daarom voor meer aandacht voor het Nederlands binnen zijn vakgebied. Juist voor studenten van exacte wetenschappen is voeling voor taal heel belangrijk, bijvoorbeeld bij het interpreteren van de context van wiskundige problemen of het uitleggen en verklaren van onderzoeksresultaten in bredere verbanden. Hoe kan het tij worden gekeerd?