Press "Enter" to skip to content

Ronald Kouvelt: Universiteiten kunnen veel meer innoveren op gebied van onderwijs


Paul van Liempt in gesprek met Ronald Kouvelt, medeoprichter van Stucomm, over hoe hij met zijn bedrijf de onderwijswereld wil helpen innoveren.

In 2016 begon Ronald Kouvelt met zijn compagnon Stucomm: een whitelabel-applicatie waarmee onderwijsinstellingen veel effectiever met studenten kunnen communiceren. Hij begon – zoals de start-up mythologie dat dicteert – op de spreekwoordelijke zolderkamer, maar is inmiddels gevestigd aan een grachtenpand waar hij leiding geeft aan ongeveer 60 medewerkers. Hoe is het zover gekomen en wat zijn de plannen voor de toekomst? Paul van Liempt gaat met hem het gesprek aan.

Universiteit moet meer innoveren op gebied van onderwijs

Stucomm is begonnen vanuit een persoonlijke frustratie van medeoprichter Kouvelt. “Als student merkte ik dat er veel te wensen overliet aan de manier waarop de universiteit met studenten communiceerde over zaken als rooster, cijfers en anders administratieve dingen.” In eerste instantie twijfelde hij of het onderwijs wel een geschikte markt was om in te stappen. “De onderwijswereld staat bekend als hiërarchisch en procedureel, wat het lastig maakt om snel waarde toe te voegen.”

Hij ontdekte dat met name universiteiten nogal logge organisaties kunnen zijn, wat hij toeschrijft aan het oude wortels van de instelling, vergelijkbaar met de kerk. “Vaak zijn bestuurders van universiteiten wel innovatiegericht, maar lopen ze stuk op een middenlaag waar bijvoorbeeld met weinig middelen oude, maar tegelijkertijd belangrijke informatiesystemen draaiende moeten worden gehouden.” Toch vindt Kouvelt dat universiteiten ook een verplichting hebben om te innoveren op onderwijsgebied. “Wat je ziet is dat er heel veel innovaties plaatsvinden op universiteiten, maar nog te weinig op het gebied van onderwijs zelf. Onze doelstelling is om onderwijssystemen zo geautomatiseerd mogelijk te maken, zodat er meer tijd overblijft voor bijvoorbeeld lesgeven.”

“Vaak wordt er door onderwijsbestuurders tegen ons gezegd: ‘Zet maar features in de app waarvan je weet dat we die nog niet hebben, zodat wij weten wat we in beweging moeten zetten in de organisatie.’”

Ronald Kouvelt

Om de bekende impasse van gevestigde belangen te doorbreken wordt Kouvelt ingeschakeld om de broodnodige verandering op gang te krijgen. “Vaak wordt er dan door bestuurders tegen ons gezegd: ‘Zet maar features in de app waarvan je weet dat we die nog niet hebben, zodat wij weten wat we in beweging moeten zetten in de organisatie.’” Ook denkt hij mee over hoe universiteiten de nieuwe generatie studenten kunnen bereiken. “De eerstejaarsstudenten van dit jaar zijn de eerste generatie studenten die veelal zonder krant zijn opgegroeid. Zij zijn gewend aan snelle Instagram-filmpjes. Voor die studenten is snelle informatie-voorziening nog belangrijker. Zij zijn ook bereid om een stukje privacy op te geven als ze een goede dienst krijgen aangeboden, bijvoorbeeld als de universiteit ze een perfecte match voor een stage zou kunnen aanbieden.”

Relaties zijn cruciaal

Als ondernemer heeft Kouvelt veel steun aan zijn mentoren: CoolCat-CEO Roland Kahn en mediaondernemer Ruud Hendriks. “Zij helpen mij met hun ervaringen als ondernemer. Omdat ik regelmatig met ze afspreek is belangrijk dat ik altijd voorbereid aan tafel zit. Dat legt een gezonde druk bij mijzelf om bezig te blijven.” Een van de dingen die hij leerde was dat het praten met je medeoprichters van belang blijft. “Start-ups vallen vaak uit elkaar door ruzie. Dat is ook begrijpelijk. Als je onderneming snel groeit heb je minder de tijd om met elkaar te praten. Daarom doen wij aan pre-mediation. We plannen het in om te praten met elkaar voordat het fout gaat. Dat is zeer belangrijk.”

Ook als het om nieuwe sleutelfuncties binnen de organisatie gaat wordt er veel aan diverse ballotagecommissies voorgelegd. “We zoeken bijvoorbeeld nu een operationeel directeur. Als we iemand denken te hebben gevonden praten ze ook met Roland of Ruud. Daarnaast doen we ook een persoonlijkheidstoets. Daarmee kom je er niet alleen achter of iemand bij de cultuur past, maar ook hoe je moet communiceren met iemand die een andere persoonlijkheid heeft dan jij. Ik ben bijvoorbeeld een ras-optimist en kan minder goed omgaan met mensen die niet zo in het leven staan. Toch is dat nodig om succesvol te zijn, en zo’n persoonlijkheidstest helpt daarbij.”


Deel dit gesprek: