Jaap Koelewijn: “90% van de zzp’ers zijn eigenlijk geen ondernemers maar verkapte dagloners”

Ad Verbrugge in gesprek met Jaap Koelewijn, hoogleraar Corporate Finance, over de stand van het MKB in Nederland, de vaardigheden die studenten economie en bedrijfskunde leren en de hype van zzp.


Toen Jaap Koelewijn een aantal jaar geleden in college vroeg hoeveel studenten CEO van een groot bedrijf wilden worden stak bijna iedereen zijn hand op. “Pijnlijk,” zegt Jaap Koelewijn, “het zijn er maar enkelen die het daadwerkelijk halen.” Het is niet alleen ambitie dat ten grondslag ligt aan deze wens van studenten, ook het imago dat het grootbedrijf in Nederland heeft draagt bij. En dat is opvallend, want het grootste gedeelte van de economisch georiënteerde studenten zullen later toch echt terecht komen in het MKB vanwege het aandeel in de werkgelegenheid. In dit gesprek met Ad Verbrugge weerspreekt hij een aantal hardnekkige mythes over het grootbedrijf en het MKB. Volgens Koelewijn is het bijvoorbeeld helemaal niet zo dat de mensen die carrière bij een multinational maken per se de briljantste mensen zijn. Vaker liggen er hele andere factoren ten grondslag aan iemands succes die op zichzelf niet altijd even positief zijn. Ook het werken bij start-ups wordt volgens hem vaak geïdealiseerd: “Je moet je altijd beseffen dat maar 1% van de start-ups een echt succes wordt.” Het MKB vraagt dan weer om andere competenties. Competenties die tijdens vooropleidingen soms nog maar mondjesmaat aan bod komen. Koelewijn merkt dat veel mensen tegenwoordig graag ondernemer willen zijn, maar dat niet iedereen altijd begrijpt wat het ondernemerschap inhoudt. Wat volgens hem echt ondernemerschap is legt hij verder uit in dit gesprek met Ad Verbrugge.

Beluister op Spotify