Guido Thys: Disruptie is een filosofie, geen blauwdruk

Paul van Liempt in gesprek met Guido Thys, bedrijfsverloskundige en auteur, over waarom bedrijven zichzelf moeten afvragen waartoe ze op aarde zijn.


Volgens Guido Thys vragen veel bedrijven zich te weinig af waartoe ze op aarde zijn. Dat dit nodig is blijkt uit de vaak tegenstrijdige reacties die hij krijgt wanneer hij deze vraag aan werknemers voorlegt. Ze zeggen dat ze werken voor de klant maar stellen tegelijkertijd vast dat het in het bedrijf om winst te doen is. Bij sommige organisaties liggen deze doelen in dagelijkse praktijk te ver uit elkaar, waardoor spanning en rusteloosheid ontstaat.

Om meer rust in een bedrijf te krijgen is het daarom belangrijk te begrijpen wat de essentie van het bedrijf is. Niet de core business, maar de core essense is volgens Thys waar het om draait. Als voorbeeld noemt hij het Leger des Heils. Iedereen begrijpt daar waarvoor ze werken, en er zijn daarom een grote gedeelde grond tussen de opvattingen van individuele medewerkers.

In dit gesprek gaat hij met Paul van Liempt verder in op zijn visie op managementdenken, hoe een organisatie het tempo van verandering kan aanpassen op de omgeving en waarom het denken in termen van ‘hoofdjes’ en ‘handjes’ niet meer van deze tijd is.

Koop bij Bol.com