CEO’s moeten zich meer uitspreken over maatschappelijke thema’s om relevant te blijven

Paul van Liempt in gesprek met Mayke van Keep, co-oprichter van De Issuemakers, over haar boek Issuedenken.

De maatschappij vraagt steeds meer van bedrijven dat ze duidelijk maken hoe ze zich inzetten voor het groter geheel. In Frankrijk zijn bedrijven bijvoorbeeld verplicht om kenbaar te maken waartoe zij bestaan voor de Franse maatschappij. Het belang hiervan komt niet alleen uit de hoek van consumenten. Ook politici, waaronder premier Mark Rutte. verlangen van directeuren dat ze zich uitspreken. CEO’s van grote bedrijven gaan vooralsnog uiteenlopend om met deze vraag naar de zin van hun bedrijf.

Sommigen kiezen er expliciet voor zich uit te spreken over maatschappelijke thema’s en doelen te formuleren over de manier waarop hun onderneming hieraan gaat bijdragen. Het recentelijke interview met Paul Polman is wat dat betreft een voorbeeld. Toch gaat verandering nog langzaam en kiest niet iedere directeur voor dit pad. Raden van bestuur zijn nog te vaak gesloten bolwerken, waarbij het standaard devies luidt: Kom niet in de media. Samen met Paul van Liempt bespreekt Mayke van Keep waar deze houding en angst voor de media vandaan komt. Ligt het tekort alleen met directeuren of ook bij een bepaalde manier van journalistiek? Komt de geslotenheid ook door cynische journalisten? Wat moet er veranderen? Een levendig gesprek over de dynamiek tussen communicatieafdelingen en journalisten bij  @Voor de Ommekeer TV.