Press "Enter" to skip to content

Ruud Hendriks: ‘Er woedt een grote strijd om dominantie in de mediawereld.’


Paul van Liempt in gesprek met Ruud Hendriks, media-ondernemer en oprichter van Startupbootcamp, over het Nederlandse medialandschap en ondernemen.

Het medialandschap in Nederland oogt gevarieerd. Achter het grote aanbod van televisiestations en radiozenders woedt echter een grote strijd om dominantie. John de Mol lijkt deze wel eens te kunnen gaan winnen.

“Momenteel is John de Mol de koning van de Nederlandse mediawereld”, stelt Hendriks. “Hij beheerst de radiomarkt – zo is hij eigenaar van onder andere SkyRadio, SlamFM, Veronica en Radio10 –, televisiestations en is een tijd geleden ook nog eigenaar geworden van persbureau ANP.” Hendriks vindt het vooral opvallend dat zijn concurrenten dit laten gebeuren. Met name voor adverteerders lijkt het niet gunstig dat ze steeds vaker naar één loket toe moeten.

De drive van De Mol vindt Hendriks weliswaar bewonderenswaardig, maar zijn verhaal vereist wel wat nuancering. “De Mol vertelt graag dat televisiestations niet zozeer onderling concurreren, maar veeleer met Google, Facebook en Netflix. Dat is mededinging-technisch wel heel slim, maar het komt niet overeen met de stand van zaken.”

Ander speelveld

Volgens Hendriks is het zo dat diensten als Netflix zo ver vooruit lopen op traditionele televisie dat het eigenlijk een heel ander speelveld is. On demand is bijvoorbeeld interessanter voor adverteerders vanwege de nauwkeurigere toegang tot doelgroepen en dat zie je terug in de waardering van Netflix, die nu op zo een 165 miljard dollar wordt geschat.

“Televisiestations kunnen hun aanbod in de toekomst wel eens bij Netflix onderbrengen.”

Ruud Hendriks

Dit alles betekent echter niet dat traditionele televisie snel gaat verdwijnen. Gevraagd naar de toekomst van RTL speculeert hij dat onder druk van teruglopende reclame-inkomsten het aanbod van televisiestations in de toekomst wel eens via Netflix kan worden aangeboden.

Startupbootcamp

Hendriks is zelf een van de oprichters van RTL geweest. Met veel doorzettingsvermogen bracht hij destijds commerciële televisie naar Nederland. Diezelfde bevlogenheid probeert hij nu over te brengen via zijn onderneming Startupbootcamp, waarmee hij ondernemers helpt met opschalen.

“Het is een feit dat 90 procent van de start-ups het niet redt. Wij hebben een formule waarmee we die cijfers kunnen omdraaien.” Een van de voornaamste redenen voor het mislukken van een start-up is niet het bedrijfsidee maar de relatie tussen ondernemers. Door onder andere psychologische voorselectie, begeleiding en pre-mediation zorgt Startupbootcamp ervoor dat ze problemen tussen mensen in de kiem kunnen smoren.

Europese risicoaversie

Verder proberen ze in te gaan tegen de risicoaversie die kenmerkend is voor Europese investeerders. “Europese investeerders proberen hun neerwaartse risico zo veel mogelijk af te dekken door het bedrijf zo minimaal mogelijk te financieren. Dat is een fout. Een bedrijf ondergefinancierd in de markt zetten zorgt voor een veel grotere kans dat het bedrijf ten onder gaat. Dat doen wij ander.”