Press "Enter" to skip to content

Retaildeskundige Rupert Parker Brady: Gastheerschap en deskundigheid steeds belangrijker in detailhandel


Retaildeskundige Rupert Parker Brady in gesprek met Paul van Liempt over het boek Appie Tomorrow en de veranderingen in de retailwereld.

De Nederlandse supermarktwereld is behoorlijk uniek. Niet alleen behoren de prijzen van boodschappen tot de laagste van Europa, ook is voor de Nederlandse consument vers en gezond voedsel goed bereikbaar. Tegelijkertijd staat deze betaalbaarheid onder druk, onder andere vanwege schaarste aan landbouwgrond en discussies rond de intensieve veehouderij. Hoe gaat de grootste supermarkt van Nederland hier mee om?

‘In navolging van ontwikkelingen in de Verenigde Staten wil Albert Heijn meer gaan inzetten op serviceconcepten. Iets zoals een diëtist in de supermarkt zien we daar bijvoorbeeld op sommige plekken al, maar is in Nederland nog zeer ongebruikelijk.’ Toch experimenteert Albert Heijn al met dit soort ideeën omdat de klant langzaamaan anders is gaan denken over voedingsmiddelen. Parker Brady: ‘Voedsel kan je eigenlijk zien als een preventief middel om gezond te blijven. Zoals voedingssupplementen oudere mensen ondersteunen, kan vers en gezond voedsel ook jongere mensen hierbij helpen.’ 

‘Ook gastheerschap zal steeds belangrijker worden. Hierbij gaat het om het kunnen uitdragen van een verhaal om de klant zo goed mogelijk te kunnen bedienen.’

Rupert Parker Brady

Om voor de klant relevant te blijven is het echter niet voldoende voor supermarkten om alleen in te zetten op productkennis. ‘Ook gastheerschap zal steeds belangrijker worden. Hierbij gaat het om het kunnen uitdragen van een verhaal om de klant zo goed mogelijk te kunnen bedienen.’ Daarnaast beschrijft Parker Brady technologische innovaties zoals apparaten in huis waar de consument bestellingen aan kan doorgeven en bezorgingen door drones. ‘Het doel is voor Albert Heijn om over zeven jaar het beste vers te kunnen leveren.’

Of Albert Heijn hierin slaagt valt nog te bezien. ‘Op dit moment zijn winkels als Lidl en Aldi vaak het beste in vers omdat ze door hun inkoopkracht de meest verse producten tegen de laagste prijs kunnen aanbieden.’ Daar komt bij dat er ook veel concurrentie op eigen bodem is. De nummer twee van Nederland zit ze ook op de hielen. ‘Jumbo is een echt familiebedrijf dat gretig is om te spelen en graag de koppositie van Albert Heijn wil overnemen. Ze zetten ook veel eigen vermogen in kant om dat doel te bereiken.’


Koop bij Bol.com